Tada gir Åsane Fotball digitalt løft

Et nystartet samarbeid med reklamebyrået Tada løfter Åsane Fotball sin markedsføring av kamper og øvrige arrangementer.

Koronaviruset har satt en foreløpig stopper for årets fotballsesong. I Åsane er tiden benyttet godt. Som et strategisk grep for å kunne markedsføre A-lagets kamper og arrangementer mer helhetlig og målrettet er det inngått avtale med et kreativt fullservice reklamebyrå.

Tada holder til i Haugesund, men har kunder over hele Norge. De har dessuten en bergenser i staben som kjenner Åsane godt, nemlig Martin Fauskanger som ga seg som daglig leder i Macron Norge (utstyrsleverandør for Åsane) før nyttår.  

- Tada har jobbet tett med FK Haugesund og flere andre aktører innenfor fotballen. Åsane Fotball er i utvikling, og vi gleder oss til å jobbe sammen. Til syvende og sist handler jobben om å gjøre klubben mer attraktiv både for publikum og samarbeidspartnere, forteller Martin Fauskanger.

Ett av de viktigste virkemidlene man bruker for å selge et produkt er visuell identitet. Det handler om bruk av logo, farger, skrifttyper og lignende.

Daglig leder i Åsane, Gorm Natlandsmyr, opplever at Åsane har et uforløst potensial som må tas ut.

- Som et ledd i vår plan for å bygge klubb, styrke omdømme, utvikle organisasjon og etablere oss på ny stadion har vi blant annet jobbet innenfor tre viktige områder:

  • Lansere et digitalt billettsystem.
  • Etablere nye kanaler å markedsføre oss i.
  • Opprydning av den visuelle identitet til klubben.

Billettsystemet fra TicketCo er på plass og rulles ut når dato for seriekampene (med publikum) lanseres på nytt. Det blir også opptrapping av markedsføringen i egeneide og kjøpte kanaler inn mot sesongstart, deriblant fullt trøkk på salg av sesongkort. Tada bidrar til å sy dette sammen.

- Resultatet av Tada sitt arbeid så langt er at vi vil fremstå med en tydeligere visuell profil som bygger på den lett gjenkjennelige oransjefargen til Åsane. Vi har også trukket inn martyrene fra Myrdal i kommunikasjonen vår, hentet fra Norges beste supporterlåt. Det skaper tilhørighet og gir forhåpentligvis publikum en følelse av at Åsane fornyer seg, mener Natlandsmyr.

I sesongen vil Tada produsere markedsføringsmateriell til alle Åsane Fotball sine egeneide kanaler (web, sosiale medier, nyhetsbrev), samt kampannonser i Bergensavisen.

Martin Fauskanger liker satsingen:

- Åsane har en tydelig plan for hvordan klubben skal gjøre seg mer attraktiv for publikum og samarbeidspartnere. Det vil lønne seg på sikt, og vi er glade for å ha en sentral rolle i dette arbeidet, sier han.

Bli bedre kjent med Tada her.

Annonse fra Obos-ligaen: