Godt Lokalt - både på og utenfor banen

Til sesongstart vil publikum få nyte godt av Åsanes lokale satsing. Nå kjører vi lokalkonseptet inn i kiosken også!

Det er ikke bare på fotballbanen Åsane skal kjennetegnes som et godt og lokalt lag. For å bygge opp under den viktige kjerneverdien vår har vi sett etter samarbeidspartnere med felles verdigrunnlag og tankesett.

Godt Lokalt er perfekt for Åsane. Det er nemlig et verdibasert konsept som handler om optimal forvaltning av mat og drikke.

Godt Lokalt-kiosk på hovedtribunen

Lokalmaten deres er forankret i tradisjoner, identitet og lokal kultur, akkurat som Åsane Fotball har sin identitet som bygger på å utvikle lokale spillere med høy kvalitet som skaper stolthet og tilhørighet i nærmiljøet.

Godt lokalt lastebil breddebilde
Lokalmat handler ikke bare om lokal matkultur og historie, det handler også om lokal verdiskapning, bærekraft, klima og miljø. I det perspektivet er det vesentlig at Lokalmat er kortreist og selges og konsumeres lokalt. 

I praksis betyr samarbeidet mellom partene at Åsane etablerer Godt Lokalt-kiosk på hovedtribunen på sin nye stadion fra seriestart. Her skal det serveres mat og drikke fra lokale produsenter, av topp kvalitet, fra en variert og spennende meny.

Erik Dahl, som har signert en treårig samarbeidsavtale med Åsane på vegne av Godt Lokalt, gleder seg over at klubben tenker kvalitet i alle ledd.

Åsane er modig. De tør å tenke både utradisjonelt og bærekraftig

— Erik Dahl

- Åsane er modig. De tør å tenke både utradisjonelt og bærekraftig. Ikke minst liker vi at de ønsker kvalitet i alt de gjør, inkludert publikumsopplevelsen, sier han.

Fotball er mer enn 2 x 45

Dahl mener det er på høy tid at idrettslag tar mer regi på mat og drikke til publikum, samarbeidspartnere og egne spillere. Han tror og håper flere vil følge etter Åsane.

- Så handler det om å leve verdiene, ikke bare snakke om de. Vi og Åsane treffer hverandre på verdien «lokal». De lokale heltene fra Åsane og de lokale mat- og drikke-produsentene skal gjøre kampopplevelsen på Åsane Arena mye bedre, fortsetter han.

Åsanes salgs- og markedssjef Atle Berntsen påpeker, i likhet med Dahl, at partene har «funnet» hverandre gjennom felles verdier og felles ønske om å dyrke det lokale, enten man driver fotballklubb eller er i mat- og restaurantbransjen.

- Vi ser på samarbeidet med Godt Lokalt som en strålende anledning til å sørge for at en fotballkamp byr på flere opplevelser enn 2x45 minutters spill. I Godt Lokalt-kiosken skal publikum kunne glede seg over lokal kvalitetsmat og drikke, forteller han.

I Godt Lokalt-kiosken skal publikum kunne glede seg over lokal kvalitetsmat og drikke

— Atle Berntsen

Både nyheter og kjente produkter

Da lurer kanskje noen på om det blir mulig å få seg en hot-dog i 2021-sesongen også…

- Ja, selvsagt. Hot-dog er mat for supportere. Men pølsen de kjøper hos oss kommer trolig fra Fana Kjøtt og pølsebrødet fra Tradisjonsbakeren i Arna. Kortreist, med kvalitet. Vi tror publikum kommer til å like det, forteller Berntsen.

Og kaffe til pølsene?

- Selvsagt. Eller en eplemost fra Hardanger. Folk skal få velge, fortsetter han.

Menyen blir klar til seriestart, og Berntsen og Dahl lover noen nyheter som blir spennende å teste ut for Åsanes publikum på den nye arenaen. 

Godt lokal kokk
Mesterkokken Øyvind Vestrheim har bidratt til å sette sammen menyen som skal benyttes i Godt Lokalt-kiosken på Åsanes nye arena.

Åsane Arena åpner 28. mars med treningskamp mot Brann. Uken etter starter OBOS-ligaen. Spilleplanen kommer denne uken, og da starter også salget av sesongkort.

På bildet øverst ser vi Åsanes salgs-og markedssjef Atle Berntsen (t.v.) sammen med Steinar Gjerstad og Erik Dahl fra Godt Lokalt.

Annonse fra Obos-ligaen: